Friday, December 26, 2008

Gesztenyés vargányaleves



Nyár eleje óta várakoztak a képen látható vargányák, hogy az ünnepi levesbe kerüljenek. Érdemes volt tartogatni őket, remélem, ők sem bánták meg, igazán méltó körülmények között végezték, hogy vargánya vágyhat-e többre, nem tudom.
Felszeletelve, nyersen fagyasztottam le a gombát. A mélyhűtőben ugyan kicsivel több helyet foglal így, de felhasználása inkább idézi a friss vargányáét, mint mikor előre le van párolva.
A gyökérzöldségek, a gesztenye és a vargánya is édes ízhatásúak, így a leves picit édeskés lesz. Ezt kevés borecettel vagy citromlével ellensúlyozhatjuk, legjobb, ha mindenki saját ízlése szerint, már a tányérban savanyítja. A leves sűrű, tartalmas, külön levesbetét nem is került bele. Ha van friss petrezselymünk, érdemes egy kevéssel megszórni a tetejét.

Hozzávalók (6-7 személyre):

2 ek olívaolaj
10 cm darab póréhagyma
2 fehérrépa
2 sárgarépa
1/4 zellergumó
1/2 kg vargánya, szeletekre vágva
1,5 l csirkehúslé
frissen őrölt bors
4-5 szem borókabogyó
néhány szál kakukkfű
30 dkg főtt gesztenye (fagyasztott)

A póréhagymát apróra vágjuk, és az olívaolajon megpároljuk. Közben meghámozzuk a zöldségeket, és fél centis kockákra vágjuk. A gombával, a sóval és a fűszerekkel együtt a hagymához adjuk, a levessel felöntjük. Felforraljuk, majd kis lángra véve 15 percig csendesen forraljuk. Hozzáadjuk a gesztenyét, és az újraforrástól számítva még 5 percig főzzük. Forrón tálaljuk.

7 comments:

nagypapi said...

Ünnepi fogás, szó se róla.

xabolcs said...

Fíínommm!
Boldog új esztendőt kívánok!

Zsuzsa said...

Köszönöm! Neked is!

Anonymous said...

Karácsonykor a gombás krumplilevesed alapján vargányás krémlevest főztem, és amikor a szárított gombát a kávédarálóba raktam, gyanút fogtam, hogy ehhez a kávé is passzol. Később főztem egy újabb adagot, annál már kipróbáltam, fantasztikus! A kész levesbe kevertem kevés frissen főtt kávét, nagyon harmonikusan illeszkedik az ízekhez.

Zsuzsa said...

Hű, ez merész, eszembe nem jutott volna párosítani! Szoknom kell a gondolatot, köszi hogy leírtad! :)
Alkalomadtán teszek egy kísérletet.

Anonymous said...

Zsuzsa, először én is csak egy pici mokkáscsészében, 3 evőkanálnyi levessel és pár csepp kávéval próbáltam ki, aztán már bátorodtam. :)

Zsuzsa said...

Igen, én is egy csészés megoldásban gondolkodtam! :)
Ízlelgettem gondolatban azóta az ötletet, úgy képzelem, szárítottal jobban működhet, mint frissel.